Lezing: Het koloniale verleden van Nederland.

In vroegere eeuwen werden weinig grote zeereizen gemaakt vanwege de echte en vermeende gevaren.
Men dacht bijvoorbeeld dat de aarde plat was en je er dus af kon vallen. Dus bleef men liever thuis.
In de 16e en 17e eeuw werd de kennis van de wereld enorm vergroot en begon vanuit Europa de opbouw van uitgestrekte koloniale rijken.
Het kleine Nederland – toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden geheten – liep hierin een tijd voorop.
In onze nationale geschiedschrijving wordt dit de Gouden Eeuw genoemd.
Hoe is dit te verklaren en wat werd er allemaal bereikt?
Vanaf de 18e eeuw streefden de Engelsen en Fransen ons op koloniaal gebied voorbij. Desondanks bleven tot ongeveer 1950 belangrijke gebieden Nederlands.
De Nederlandse invloed bleef belangrijk, bijvoorbeeld bij het ontstaan van de Verenigde Staten.
In Nederland heeft het kolonialisme grote gevolgen gehad voor onze economie, onze infrastructuur en onze cultuur.
Een apart onderwerp vormt de invloed van het kolonialisme op de ontwikkeling van de steenkolenmijnbouw in Zuid Limburg.
Nederland heeft geen koloniën meer, maar onze bevolkingssamenstelling, onze politiek en onze menukaart vertonen er nog steeds de sporen van.